za pružanje usluga iz oblasti standardizacije i projektovanje,konsalting i
uspostavljanje sistema menadžmenta kvalitetom
Bulevar
svetog cara Konstantina 80 - 86; 18000; Niš
Tel. : 018/550-944; Fax: 018/550-926; Mob.: 063 84 99 432
PROGRAM
USPOSTAVLJANJA QMS-a
PO
STANDARDU ISO 9001
ZA ČLANICE
KLASTRER-a DUNĐER
1. PREDMET
Ovim
dokumentom se definiše način uspostavljanja QMS-a (Quality Management
Systam-a) u male organizacije, članice građeviskog klastera DUNĐER.
2.
PODRUČJE PRIMENE
Program je
primenljiv za male građevinske organizacije koje imaju slične procese
realizacije.
3.
ORGANIZACIJA RADA
Rad
organizuje claster manager. On je u obavezi da obezbedi uslove za rad
konsultanata i predstavnika članica klastera koje uspostavljaju QMS u svojoj
organizaciji. Uslovi za rad podrazumevaju: standardno opremljen
kancelarijski prostor kapaciteta minimalno za 15 lica sa opremom za
projektovanje prezentacija u elektronskom obliku (računar, projektor, video
bim).
Poslove
uspostavljanja QMS-a po standardu ISO 9001 obavlja konsultantska kuća “Ei-
Eurostand” prema metodologiji i dinamici rada datoj u ovom Programu.
Članica
klastera, u koju se uspostavlja QMS, delegira 2-4 kompetentna predstavnika
koji rade sa konsultantima i stiču potrebna znanja za primenu QMS-a u svojoj
organizaciji.
Uspostavljanje QMS-a se istovremeno radi u 3-5 organizacija. Izbor
organizacija vrši claster manager i konsultant.
4.
PREDNOSTI PROGRAMA
Dobro
organizovan rad sa optimalnim brojem organizacija odjednom
(3-5)
ima
višestruke prednosti u odnosu na rad sa pojedinačnim organizacijama.
Prednosti su sledeće:
·
niža cena
rada konsultantskih usluga za organizaciju koja uspostavlja QMS (oko
40%-50%);
·
razmena
iskustava, na licu mesta, između predstavnika organizacija koja sa bave
sličnim poslovima;
·
brži rad kroz
zajedničko rešavanje problema.
5.
ODGOVORNOSTI
Claster manager je odgovoran za stvaranje uslova za rad
konsultanata i predstavnika članica klastera.
Konsultantska organizacija vodi organizaciju do sertifikacije QMS-a.
Ona je odgovorna da: radi u skladu sa Programom, pruži odgovarajuću obuku,
definiše svu potrebnu QMS dokumentaciju, pomogne u izradi te dokumentacije,
izvrši internu proveru QMS-a na lokaciji organizacije, definiše
neusaglašenosti i pomogne u njihovom otklanjanju. Konsultantska kuća daje
dozvolu da organizacija uđe u proces sertifikacije kod ovlašćene
institucije.
Članica
klastera koja uvodi QMS je odgovorna da odabere kompetenta lica, koja će
kroz proces edukacije i praktičnog rada sa konsultantima primiti adekvatna
znanja za implementaciju QMS-a. Jedno od tih lica postaje Predstavnik
rukovodstva za QMS i predstavljaće svoju organizaciju sa aspekta kvaliteta
prema eksternim organizacijama, a imaće i ovlašćenja za upravljanje i
održavanje “svog” QMS sistema.
Konsultantska organizacija i članice klastera (pojedinačno) svoje
odgovornosti, prava i obaveze definisaće i kroz posebne ugovore.
6.
PLANIRANJE
AKTIVNOSTI |
Vreme (h) |
|
I dan |
|
KURS QMS 1 – Kvalitet i menadžment |
2.5 |
|
KURS QMS 2 –
Analiza standarda ISO 9000 |
3 |
|
Pitanja i
razjašnjenja |
0.5 |
|
II dan |
|
Pitanja, razjašnjenja sa prethodnog sastanka |
0.5 |
|
Prezentacija
Programa i Projekta za uspostavljanje QMS-a |
1 |
|
KURS QMS 3 - Dokumentacija QMS-a |
2.5 |
|
Prezentacija/predlog - Uputstvo za izradu QMS dokumenata |
1 |
|
Prezentacija/predlog - Procedura za upravljanje dokumentima |
1 |
|
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
|
III dan |
|
Test za kurs
QMS 2 |
1 |
|
Test za kurs
QMS 3 |
1 |
|
Organizacija –
postavka, primeri iz prakse |
1 |
|
Prezentacija/predlog - Uputstvo za izradu QMS zapisa |
1 |
|
Prezentacija/predlog - Procedura za upravljanje Zapisima |
1 |
|
Pitanja sa
prethodnog sastanka, razjašnjenja, zadaci |
1 |
|
IV dan |
|
Rezultati sa testova, zadaci sa prethodnog sastanka |
1 |
|
Organizacija -
dokumentovanje |
1.5 |
|
Identifikacija
procesa (1) - obuka |
1.5 |
|
Prezentacija/predlog – Procedura za rad QMS tima |
1 |
|
Prezentacija/predlog – Procedura za upravljanje neusaglašenim
proizvodom |
1 |
|
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
|
V dan |
|
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
|
Identif.
Procesa (2) – Realizacija proizvoda; (dokumentovanje jednog
procesa, po izboru) |
3 |
|
Prezentacija/predlog – Procedura za KM |
1 |
|
Prezentacija/predlog – Procedura za PM |
1 |
|
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
|
VI dan |
|
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
|
Identif.
procesa (3) - Realizacija proizvoda; (dokumentovanje jednog
procesa, po izboru) |
3 |
|
prezentacija/predlog - Procedura za preispitivanje QMS-a od
strane rukovodstva |
1 |
|
Obavezne
analize podataka – prezentacija, primeri iz prakse |
1 |
|
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
|
VII dan |
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
Identif.
procesa (4) - Realizacija proizvoda; (dokumentovanje jednog
procesa, po izboru) |
2,5 |
prezentacija/predlog - Procedura za Internu proveru |
2 |
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
VIII dan |
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
Identifikacija
procesa (5) - Realizacija proizvoda; (dokumentovanje
preostalih procesa) |
2 |
Politika kvaliteta i ciljevi kvaliteta – prezentacija, primeri |
1 |
KURS QMS 4 – Alati kvaliteta i alati menadžmenta - informativno |
1 |
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
IX dan |
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
Identifik.
procesa (6) – Upravljanje resursima (1) (dokumentovanje
procesa organizac.) |
2 |
Održavanje opreme I – utvrđivanje dokumenata |
2 |
Politika kvaliteta i ciljevi kvaliteta – prezentacija,
peimeri iz prakse |
1 |
prezentacija
nacrta Poslovnika o kvalitetu |
1 |
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
X dan |
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
Identifik.
procesa (7)–Upravljanje resursima (2) (dokumentovanje procesa
organizac.) |
2 |
Održavanje
opreme II - dokumentovanje |
2 |
Politika kvaliteta i ciljevi kvaliteta – dokumentovanje |
1 |
Poslovnik o
kvalitetu – razmatranje, priprema za dokumentovanje |
1 |
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
XI dan |
Pitanja,
razjašnjenja, zadaci sa prethodnog sastanka |
0.5 |
Identifikacija
procesa (8); (završno dokumentovanje procesa u organizaciji) |
2 |
Poslovnik o
kvalitetu – dokumentovanje |
1.5 |
Priprema za IP
– obuka; (Tok IP: priprema, sprovođenje, mere nakon IP;
primeri iz prakse) |
1.5 |
pitanja,
razjašnjenja, zadaci |
0.5 |
XII dan |
Završna
kontrola QMS dokumenata organizacija |
3 |
Priprema za IP
– obuka; (check liste – razmatranje pitanja i odgovora) |
2.5 |
zadaci za IP |
0.5 |
XIII dan |
Interna provera
u organizacijama |
8 |
XIV dan |
Interna provera
u organizacijama |
8 |
NAPOMENA: Planirano vreme (sa pauzama) za svaki dan je 8 h. U tabeli
je dato efektivno vreme za izvođenje planiranih aktivnosti.
NEDELJE |
01.
|
02.
|
03.
|
04.
|
05.
|
06.
|
07.
|
08.
|
09.
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
14.
|
15.
|
16.
|
I |
II |
III |
|
IV |
V |
|
VI |
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
XII |
XIII XIV |
|
Uočava se da
je dinamika sastanaka (I, II, III...XIV) u većini slučajeva, jedan sastanak
nedeljno. Nedelje 04. i 07. su prazne jer se organizacijama ostavlja vreme
da se bolje pripreme za naredni sastanak. Nedelja 16. je planirana za
otklanjanje neusaglašenosti koje budu identifikovane u 15. nedelji
NAPOMENA:
Planira se da se Interna provera (XIII i XIV) sprovede u 15. nedelji na
lokacijama organizacija koje uspostavljaju QMS. Interna provera se vrši za
svaku organizaciju posebno. Proveravači će u IP provesti oko 4 h na samoj
lokaciji organizacije.
Program se
može sprovesti više puta u zavisnosti od interesovanja članica klastera.
|